ایلول

ماه اول پاییز رومی 30 روز است و از 23 شهریور تا 22 مهر می باشد. 

در این ماه هوا پاکیزه و خوشبو می شود. غلبه خلط سودا , شوری و تلخی آن قوّت می‌گیرد و حرارت بدن زیادتر می شود .   نوشیدن مسهل مفید است بخاطر اینکه گرمای شدید فصل تابستان اخلاط را سوزانده است.  و خوردن شیرینی ها و اقسام گوشت های معتدل مثل گوشت بزغاله و گوسفند یک ساله مفید است ، از خوردن گوشت گاو و زیاده روی در خوردن گوشت کباب‌شده و سرخ شده جلوگیری نما‌یید ؛ از زیاد حمام کردن در این ماه بپرهیزید و عطرهای خوش بوی معتدل را استفاده کنید و از خوردن هندوانه و خربزه و خیار که ایجاد عفونت می‌کند احتراز نمایید.

 

تشرین اول

ماه دوم پاییز 31 روز است و از 22 مهر تا 22 آبان می باشد.

در این ماه بادهای مختلف و باد صبا می­ وزد. از فصد و رگ زدن (خون گرفتن بدن) و خوردن دواء اجتناب شود. جماع کردن در این ماه نیکوست. خوردن گوشت­های پروار و چربی­دار، انار ترش مزّه و ملس و میوه بعد از غذا نافع است. مصرف گوشت به توابل (1) خوب است، آب را باید کم خورد چون در اینماه تعریق کم می شود و احتیاج بدن به آب نیز کم می شود بنابراین نوشیدن مایعات سبب کندی و بی حالی و سستی ذهن و جسم می شود. پرداختن به ورزش و کارهای نسبتا سخت بدنی خوب و پسندیده است.

 

 

تشرین دوم (تشرین آخر)

ماه سوم پاییز 30 روز است و تقریبا از 23 آبان تا 23 آذر می باشد.

باران­های فصلی در این ماه قطع می­ شود.  آب خوردن در هنگام شب نهی شده است.  در شبهای این ماه تبخیر کم و مصرف آب کاهش می یابد, آشامیدن آب حرارت را کمتر ,عمل تبخیر را ضعیف تر می کند واین خود موجب کندی عمل غدد میگردد و امراضی چون روماتیسم را بهمراه خواهد داشت.  حمام رفتن و جماع کردن در این ماه کم شود. هر روز صبح جرعه ای از آب گرم نوشیده شود. آشامیدن آب گرم در صبح خصوصا ناشتا  ضربان قلب را شدید می کند و به تبع خیلی از کندی ها و سستی های حاصل این فصل از بدن ریشه کن می کند.  از خوردن سبزی جاتی  مانند کرفس، نعناع و ترتیزک اجتناب گردد.

 

 

-------شرح پاورقی-----

1-منظور از توابل آنست که آنچه با خوردن غذا مناسبت دارد مانند فلفل و زیره، و بیشتر مراد از توابل ادویه ­جات گرم است که با غذا استفاده می­ شود و شاید هم مراد آن باشد که با تهیه غذای گوشتی با آن مخلوط می­گردد مانند عدس، ماش و … .