خُرفه، نام گیاهى است و آن را به پارسى ، پَرپَهَن گویند و معرَّب آن ، فَرفَخ است . در احادیث و روایات از این گیاه به نیکی یاد شده و برای آن خواص فراوانی نقل شده است.خرفه

اکسیر جهانی متاسفانه به سبزی خرفه کم لطفی می‌شود. این گیاه؛ گیاه خوبی است و خیلی هم فواید دارد، به خصوص در فصل تابستان که واقعاً اثرات مثبت می‌گذارد. این گیاه دارویی که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی‌ها و در مناطق مرطوب می‌روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف‌های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است. این گیاه از سوی این سازمان متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است. معمولاً قسمت‌های هوایی این گیاه که شامل برگ، ساقه و دانه‌های آن است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روایتی از پیامبر (ص) آمده است: عَلَیکُم بِالفَرفَخِ ؛ فَهِیَ المِکیَسَةُ ، فَإِنَّهُ إن کانَ شَیءٌ یَزیدُ فِی العَقلِ فَهِیَ . بر شما باد خُرفه ؛ چرا که زیرکى مى دهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون مى کند ، همان است.

 مزاجش سردوتر است.برگ و ساقه آن مدر، تسکین دهنده صفرا و خون و تشنگی حرارت  کبد و معده و رحم، تب های گرم و صفراوی بوده و در رفع دیابت، سردرد  گرم، عفونت ریه، استفراغ و سنگ کلیه موثر است    .

 

 مصرف آن در گرم مزاجان لاغر و خشک ، باعث چاق شدن آن ها خواهد شد.

 

 خوردن خرفه پخته همراه با کمی روغن و پیاز, جهت قطع اسهال و تقویت روده ها و خوردن آن با سرکه, جهت درد کلیه مفید است.

 

 تخم خرفه در همه خواص ضعیف تر از آن بوده به جز در رفع عطش که قوی تر از برگ آن می باشد.

 

 نگه داشتن سائیده تخم آن در دهان، در رفع آفت دهان به خصوص اطفال موثر است. مصلح آن  کرفس، نعناع و مصطکی است.