قبل از شرح خواص لازمست دو نکته را ذکر کنیم:

  نکته1: قبل از  استفاده از هر روش درمانی باید با  طبیب حاذق مشورت کرد و نباید خودسرانه اقدام به درمان کرد اگرچه با این روش می شودانسولینی را که قطع آن برای عده ایی باور نکردنی هست را کنار گذاشت ولی نباید کسی خوددرمانی کند حتی اگر داروی آن مثل سویق جو بی ضرر باشد .درست است سویق جو بی ضرر است ولی برای جایگزین کردن آن و به مرور کم کردن انسولین و در نهایت قطع آن طی مدت زمانی خاص بسته به شرایط بیمار حتما باید تحت نظر طبیب حاذقی که طب اسلامی بداند باشید تا با حداقل زمان و بدون عارضه درمان شوید انشاء الله.

نکته2:شاید از برخی افراد  شنیده باشید که تا بحال از این روش استفاده کرده اند و نتیجه دلخواه خود را نگرفته اند .علت آن اینست اگر چه سویق جو متشکل از سبوس جو و آرد جو می باشد ولی در میزان سبوس و آرد آن و همچنین روش تهیه آن ظرافت های بسیاری هست که اگر آنها رعایت نشود بطور کلی خواص آن را ممکن است تغییر دهد و نتیجه مطلوب را بیمار دریافت نکند اگر چه بسیاری افراد ادعا می کنند که تهیه سویق بسیار ساده بوده و سویقی که عرضه می کنند استاندارد تهیه شده ولی متاسفانه اشتباه می کنند نه تنها آنها بلکه بسیاری از به اصطلاح صاحب نظران هم این اشتباهات را می کنند. لیکن اصول واقعی تهیه سویق ها در طب اسلامی موجود می باشد که عده ایی محدود آنرا می دانند و یا اگر هم بدانند به علت ظریف کاری های بسیار و زحمت زیاد آن اصول را رعایت نمی کنند و یکی از اساتیدی که اصول تهیه سویق ها ازمنظر طب اسلامی را می داند و عمل هم می کند حضرت آیت الله شیخ عباس تبریزیان می باشد.

1- سویق جو:

مقوی و برطرف کننده ی برسام است و اگر به صورت خشک به جای صبحانه مصرف شودبدون ایجاد ضعف باعث لاغری می شود. کاهش دهنده ی قند است به طوری که مصرف دو قاشق غذا خوری همراه با هر وعده ی غذایی در مدت کوتاهی باعث قطع انسولین می شود.

2- سویق گندم:

مقوی.چاق کننده و افزایش دهنده ی شهوت است و...

3- سَویق عدس:

1837  .   الکافى ـ به نقل از محمّد بن موسى ، در حدیثى که سَند آن را به امام صادق  علیه‏ السلام رساندهاست  : امام صادق علیه‏ السلام فرمود : «سویق عدس ، تشنگى را از میان می ‏برد ، معده راتقویت می‏کند ، درمان هفتاد درد در آن است ، صفرا را خاموش می‏کند و درون را سردى می ‏بخشد   » .
ایشان ، چون سفر می‏کرد ، از این سویق ، جدایى نداشت و چون در کسى از
خدمتگزارانش خون به جوش مى‏آمد ، به وى می‏فرمود : «از سویق عدس بخور ؛ چرا که جوش‏ آمدگىِ خون را فرو می‏نشاند و حرارت را خاموش می‏کند» . 
4- سَویق برنج:
برطرف کننده ی اسهال و گشاد کننده ی روده ها است.برای افرادی که به علت بیماری لاغر شده اند بهترین چاق کننده است و...

1838  .   السرائر : روایت شده که یکى از اصحاب امام صادق  علیه‏ السلام ، از شکم‏رَوی‏اش نزد ایشاناظهار ناراحتى کرد . امام علیه‏ السلام به او فرمود که قدرى سویق برنج برگیرد و بیاشامد .او این کار را انجام داد و بهبود یافت . 
 دعائم الإسلام : درباره امام صادق  علیه‏ السلام نقل شده که یکى از یارانش از شکم رَوِش(بیرون‏رَوى) ، نزد ایشان اظهار ناراحتى کرد . امام  علیه‏ السلام به او فرمود که سویقى ازبرنج فراهم کند و بخورد .او این کار را کرد و شکمش بست.
همچنین فرمود : «من ، دو سال یا بیشتر بیمار شدم . پس خداوند ، استفاده از
برنج را به من الهام کرد . گفتم تا آن را آوردند ، شستند ، خشک کردند ، سپس روى آتش گرفتند و آن‏گاه آرد کردند . قدرى از آن را سویق و قدرى را شوربا کردم و از آن ، بهره‏ جستم و بهبود یافتم» . 
 5-
 سَویق سیب:

1840الکافی امام صادق  علیه ‏السلام : براى مسمومیّت ، دارویى سودمندتر از سویق سیب ، سراغ ندارم . 
  الکافى ـ به نقل از ابن بُکَیر ـ  : سالى در مدینه به خون‏دماغ مبتلا شدم . یارانمان از امامصادق علیه‏ السلام درباره چیزى که مانع خونریزى بینى شود ، پرسیدند . به آنان فرمود : «به اوسویق سیب بدهید» .
آنان به من از این سویق خوراندند و خونریزى بینی ‏ام قطع شد . 
 الکافى ـ به نقل از زیاد قندى   : در حالى که برادرم سیف با من بود ، به مدینه درآمدم .آن‏جا مردم به خون‏دماغ گرفتار شدند و کسى که خون‏دماغش دو روز ادامهمی ‏یافت ، می ‏مُرد .من به منزل باز گشتم و دیدم سیف ، خون‏دماغ‏ شدیدى دارد . نزد امام کاظم  علیه ‏السلامرفتم . فرمود : «اى زیاد ! به سیف ، سیب  بخوران» .من آن را به او خوراندم و وى بهبود یافت . 
الکافى ـ به نقل از احمد بن محمّد بن یزید ـ  : ایشان ،  چون کسى از اهل خانه را مار یا کژدم می ‏گزید ، می‏گفت : «به او سویق سیب بخورانید» . 
6- سویق سنجد:

مقوی.موثر در رشد و تحکیم بدن.افزایش دهنده شیر مادر و...

7-خواصّ سَویق خشک

1844 . امام صادق  علیه ‏السلام : [خوردنِ] سه کف دست ، سویق خشک در حالت ناشتا ، بلغم و تلخه راخشک می‏کند ، تا جایى که تقریباً چیزى را از آن بر جاى نمی‏گذارد . 
  امام صادق  علیه‏ السلام : سویق خشک ، چون ناشتا خورده شود ، حرارت را خاموش می‏کند و تلخه را فرو مى‏نشاند ؛ امّا چون به روغنْ درآمیخته و خورده شود ، این اثر را ندارد . 
 الکافى ـ به نقل از ابراهیم بن بسطام ،از یکى از مردمان مَرْو : امام رضا علیه‏ السلام در روزگارى که در میان ما بود ، کسى را نزدمان فرستاد و سویق خواست . ما براى ایشان مقدارى سویقِ مرطوب فرستادیم . امام علیه‏ السلام ، آن را برگرداند و برایم پیغام فرستاد که : «سویق ،چون خشک باشد و ناشتا خورده شود ، حرارت را خاموش می‏کند و تلخه را فرومی‏نشاند ؛ امّا چون تَر شود ، این اثر را ندارد» . 

 8- خواص سویق  پسته 

خواص درمانی

  در ویرایش آینده خواص دیگر سویق ها را خواهم آورد