سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • Slide1
  • Slide2
  • Slide3
  • Slide3
خادم الحسین حکیم مهدی
ظروف پلاستیکی
نوشته شده توسط : خادم الحسین حکیم مهدی - تاریخ : شنبه 94/6/28 ساعت 9:49 ع

ظروف پلاستیکی یکی از دلایل ابتلا به سرطان پروستات است.
با گرم شدن پلاستیک مولکول های آن در غذا رها شده، این مولکول ها به صورت سم مهلکی موجب تشکیل بافت سرطانی می شوند.
تصمیم گیری در این مورد خیلی سادست، با بردن ظروف به همراه خود میتوان از خرید این ظروف جلوگیری نمود.(بهترین ظروف: مسی، چدنی، سنگی و شیشه ای)




نظر
      
گوجه , سمی است مضر
نوشته شده توسط : خادم الحسین حکیم مهدی - تاریخ : سه شنبه 94/6/24 ساعت 3:36 ع

سلام خدمت دوستان گرامی

با توجه به سوالات دوستان در مورد گوجه  تصمیم گرفتم مطلب دکتر اکبری را در اینجا بیاورم.

امروزه بین اساتید طب سنتی و پزشکان طب غربی بر سر مفید یا مضر بودن گوجه فرنگی و صد البته رب گوجه فرنگی که در واقع تغلیظ شده آن است و همچنین سس گوجه فرنگی، جنجالی برپاست. اساتید طب سنتی بنا به دلایل متعددی که مطرح می کنند آن را یک گیاه مضر برای سلامتی می دانند و از طرفی پزشکان و اساتید طب غربی آن را یک معجون ضد سرطان و مفید می شناسند، در این بین لازم دیدم اندکی موضوع را از نظر سلولی مولکولی باز کنم تا انشا... نتیجه این مقاله، تصمیم درست مردم در خوردن یا نخوردن گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی باشد، گرچه جدیداً محصولات جدیدی بطور افراطی به بازار آمده که شامل آب گوجه فرنگی و چیزهای دیگر می باشد.

تعریف: گوجه فرنگی در زبان های مختلف اسامی مختلفی دارد مثلاً در آذربایجان خودمان به آن بادمجان قرمز می گویند و افغانی ها به آن بادمجان رومی می گویند نام لاتین آن (Solanum Lycopersicum) است.

تاریخچه: خاستگاه این گیاه از منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی است و ابتدا در دوره استعمار قدیم توسط اسپانیایی ها به همه دنیا انتقال یافت.

این گیاه که جزو سبزیجات دسته بندی می شود در قرن شانزدهم به انگلستان منتقل شد و برای اولین بار توسط یک پزشک انگلیسی به نام جان جرارد کشت داده شد و در واقع جان جرارد اولین کسی بود که به این حقیقت دست یافت که گوجه فرنگی حاوی ماده سمی است، که بعد ها مشخص شد که این ماده نوعی سم به نام گلیکوآلکالوئید است و به همین علت او در کتابی که منتشر کرد گوجه فرنگی را یک گیاه سمی اعلام نمود و در نتیجه انتشار این مطلب تا مدتها در انگلستان و آمریکای شمالی خوردن آن به علت ناسالم بودن مرسوم نبود.

تاریخچه ورود به ایران: این گیاه از طریق اروپائیان به ترکیه و ارمنستان و همچنین از طریق مسافران اروپا که اغلب شاهزاده های قاجار بودند وارد ایران شد.

در دوره قاجار خانواده معیری برای اولین بار گوجه فرنگی را در مزرعه ای حدود فرودگاه مهرآباد فعلی تهران کشت کردند.

سم گوجه فرنگی از نظر علمی: گوجه فرنگی حاوی ماده ای به نام توماتین که نوعی گلیوآلکالوئید سمی است، آلکالوئید ها ترکیبات پیچیده نیتروژن دار هستند که معمولاً اثرات قوی فیزیولوژیک بصورت اثرات بازی، روی بدن انسان و حیوانات دارد و شاید یکی از رازهای اینکه این گیاه غذای معمولی حیوانات را تشکیل نمی دهد وجود همین سم آلکالوئید در آن است که بطور طبیعی به سمت آن کشیده نمی شوند.

گوجه فرنگی علاوه بر آلکالوئید دارای اسید سیتریک نیز می باشد که آن هم می تواند روی متابولیسم سلولی اثر منفی داشته باشد که طبیعتاً می تواند عملکرد سلولی را در سوخت و ساز و تولید انرژی، دچار مشکل نماید که این موضوع می تواند موجب کاهش تولید انرژی در سلول ها شده و در تمام سلول های بدن کاهش برآیند فعالیت ایجاد نماید.

آلکالوئید در گوجه فرنگی از نوع سمی می باشد و ساختمان آنها شبیه نیکوتین سیگار می باشد مانند تصویر مقابل:

 

اغلب آلکالوئید ها ترکیبات متبلوری هستند و می توانند در گیاه بصورت آزاد یافت شوند، این ترکیبات معمولاً دارای اثرات فیزیولوژیک برجسته ای روی سلول های بدن انسان و انواع حیوانات می باشند.

در برخی از مقالات جمله معنی داری روی تصویر گوجه فرنگی نقش بسته است که عینا آورده می شود: گوجه فرنگی برای خورده شدن است یا خیر؟!!

مسمومیت: برگ ها، ساقه و میو? سبز (کال) گوجه فرنگی دارای میزان بیشتر سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین است و مصرف برگ گوجه فرنگی در چای در حداقل یک مورد موجب مرگ فرد شده است؟!!

حساسیت مصرف: مصرف گوجه فرنگی خام می تواند منجر به بروز حساسیت شود و حتی ممکن است موجب بروز آنافیلاکسی شدید گردد، بخصوص شاهد این موضوع در بچه ها و افراد مستعد به حساسیت می باشیم.

از لحاظ علمی گوجه فرنگی به علت اینکه میزان قند و شیرینی بسیار کمی دارد جزو تره بار محسوب می شود و نه میوه و به غلط این گیاه را برخی افراد جزو میوه ها آورده اند که باید اصلاح شود.

از لحاظ طب سنتی گوجه فرنگی دارای طبع سرد و تر است و موجب افزایش بلغم در فرد یا اصطلاحاً غلبه بلغم می گردد و همچنین به علت دارا بودن خاصیت سودا زایی موجب بروز خارش و حساسیت ها و رکود اخلاط بدن و در نتیجه در مرحله پس از بلغم باعث رسوب سودا در بدن و کم شدن فعالیت اعضای بدن می گردد.

تبلیغات: شاید علت تبلیغات بسیار سنگین غرب بر روی مصرف گوجه فرنگی و تعریف و تمجیدهای اغراق آمیز از این گیاه با اینکه خود مقالات غربی هم به وجود گلیکوآلکالوئید سمی در این گیاه اذعان دارند به علت مقاصد سود جویانه باشد که می تواند موجب پر شدن جیب شرکت های غول آسای دارویی جهان شود، که با ایجاد مسمومیت های خفیف مزمن در مردم جهان و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن آنان موجی از بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، آتریت روماتوئید و ام اس و حتی سرطان را ایجاد نماید چیزی که امروزه در برخی کشورها متاسفانه سونامی بیماری لقب گرفته است.

همچنین رب گوجه فرنگی با توجه به اینکه تغلیظ شده چندین کیلو گرم گوجه فرنگی می باشد، می تواند تجمع سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین را به چندین برابر افزایش دهد لذا توصیه ما مصرف زرد چوبه و فلفل سیاه و زرد چوبه به عنوان طعم دهنده و رنگ زا در غذاها می باشد ضمن اینکه باید بدانیم زردچوبه و فلفل سیاه هر دو به شدت ضد سرطان، ضد پوکی استخوان، ضد روماتیسم و مقوی معده و قلب هستند.

بنابراین سایر محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی و ترشی گوجه فرنگی و همچنین سس گوجه فرنگی نیز به علت دارا بودن گلیکوآلکالوئید توصیه نمی شوند.

در کنار کباب ها به جای گوجه فرنگی کبابی می توانید از پیاز کبابی که سیخ شده و روی زغال کباب شده و یا از ریحان و سماق استفاده نمائید.

منبع:   سایت دکتر حسن اکبری




نظر
      
آشنایی با لغات طب / شربت
نوشته شده توسط : خادم الحسین حکیم مهدی - تاریخ : سه شنبه 94/6/17 ساعت 8:31 ع

 آشنایی با لغات طب
شربت:
شربت در گذشته و حال بعنوان یک نوشیدنی و در طب بعنوان داروی نوشیدنی مشخص بوده است. شربتهای شیمیایی غالبا با شیرین کننده هایی همچون شکر یا ساخارین و با طعم دهنده آنرا برای بیمار مجذوب میکنند. 
در طب سنتی معمولا بهمراه شیرین کننده هایی همچون عسل ؛شیره ها شکر طبیعی و مواد گیاهی مقوی برای بیمار مجذوب میکنند. در آینده  در مورد انواع شربتها توضیح خواهم داد.
باتشکر؛ حکیم مهدی




نظر شما
      
حسوم (کفگیر)
نوشته شده توسط : خادم الحسین حکیم مهدی - تاریخ : چهارشنبه 94/6/11 ساعت 8:48 ع

 

تا چند دهه پیش بین مردم کشورمان مرسوم بود تا برای پخت غذا مخصوصا" خورشت و آش "از قابلمه های مسی استفاده کنند.آن زمان در همه آشپزخانه ها  یک کفگیر آهنی نیز وجود داشت که موقع پختن غذا دایم درون آن قرار می گرفت.مردم به این کفگیر "حسوم" می گفتند.آن زمان کسی نمی دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار گیرد.مردم تنها به دلیل اینکه میراث گذشگان بود و می دانستند برای پخت غذا خیلی مفید است از" حسوم" استفاده می کردند.

سال ها گذشت.استکبار زودتر از ما همه چیز را درباره فلسفه حسوم فهمید و به دنبال چاره ای بود تا حسوم را از آشپزخانه ها خارج کند و سرانجام به اسم بهداشت و این که این کفگیر های آهنی غیر بهداشتی است،حسوم را از ما گرفت.
جالب توجه است که در صورت پختن غذا درون ظرف های مسی و استفاده از کفگیر آهنی حسوم ظرف مدت سه روز اثرات شفابخش در بدن انسان ظاهر می شود.غذا موقع پختن در قابلمه مسی از یون آزاد شده این ظرف استفاده می کند ودرنتیجه در بدن انسان احساس نشاط و انرژی فوق العاده ای ایجاد می شود و دیگر از آن دهن درگی و خمیازه و کسالت خبری نخواهد ماند و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی مخصوصا" برای خانمها نزدیک به دوران عادت ماهیانه است.

بعدها تبلیغات گسترده ای در باره ظروف  تفلون آغاز شد،ظروف به اصطلاح نچسب که یکی از دغدغه های بزرگ کدبانوی خانه را برطرف می کرد.ظروف استیل هم به سرعت جای خود را در آشپزخانه ها باز کرد.دیگر با وجود این همه پیشرفت و توسعه تکنولوژی در عرصه ظروف،اثری از ظرف مسی،برنجی و روهی حقیقی باقی نماند.ظاهر ظرف ها هر روز شکییل تر و زیباتر شد اما تا حال اندیشیده ایم که در پس این ظاهر زیبا چه بیماری های مهلکی نهفته است.باید متذکر شد که یون سرب و آلمینیوم تولید شده در هنگام پختن غذا در این ظروف به قدری کشنده است که بر طبق جدید ترین تحقیقات علمی دنیا می تواند یک کودک 6 ماهه را ظرف یک سال به بیماری های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی 5 سال به بیماری های کبدی و خونی و طحال وسپس سرطان دچار کند.حسوم

 

حسوم کفگیری است که از زمان های دور  به دستور حکما در هنگام پخت خورشتها و غذاهای آبکی درون قابلمه غذا قرار می گرفت و طبق سنت دیرینه تا پایان زمان پخت غذا درون قابلمه ها جای داشت.

جنس حسوم از چدن است که با قرار گرفتن در غذا  ضمن اینکه باعث بسته نشدن کامل درب ظرف غذا که مورد سفارش طب سنتی می باشد، می گردد، باعث تامین یون آهن غذا می شود و در نتیجه کم خونی ناشی از فقر آهن که امروزه در کشور به طرز چشمگیری شایع است را از میان خواهد برد.

پیشنهاد بنده اینست که در منزل حتما یک حسوم داشته و موقع طبخ از آن حتما استفاده کنید.

 




نظر شما
      
ثواب فوق العاده بیماری ها
نوشته شده توسط : خادم الحسین حکیم مهدی - تاریخ : چهارشنبه 94/6/11 ساعت 7:3 ع

ثواب فوق العاده بیماری ها

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که خداوند هنگامی که بنده‌ای را دوست داشته باشد، او را سخت در بلا غوطه ور می‌سازد[1] ؛ شاید یکی از این بلاها، بیماری‌ها باشد.

جالب است بدانید که طی نمودن دوران بیماری برای بندگان خدا و مؤمنین دارای اجر و پاداش می‌باشد!

 :: پاداش مریض 

از حضرت امام کاظم علیه السلام نقل شده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده‌اند:

مریض چهار پاداش دارد؛ قلم تکلیف از او برداشته می‌شود (در حال مریضی تکالیفی را که نمی‌تواند انجام دهد، نسبت به آن‌ها تکلیفی ندارد)، و خداوند به فرشته نویسنده اعمال او دستور می‌دهد هر کار خوبی را که در حال سلامتی انجام می‌داده، در حال بیماری نیز برای او بنویسد، و بیماری اعضای بدن مؤمن را جستجو نموده و گناهانش را از آن بیرون می‌کشد، و اگر از دنیا برود، با آمرزش از دنیا رفته و اگر زنده بماند، با آمرزش زندگی خواهد کرد. [2]

 :: بیماری و کفاره گناهان 

درباره‌ی پاداش و اجر تب یک شبِ انسان مؤمن از امام زین العابدین علیه السلام نقل شده است که:

یک شب تب کردن، کفاره‌ی گناهان یک سال است. به این جهت که بی شک درد آن تا یک سال در بدن باقی است.[3]

و همچنین محمدبن مروان از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که ایشان فرموده‌اند:

تب یک شب، کفاره‌ی گناهان ماقبل و مابعد آن شب می‌باشد.[4]

 :: ثواب ناله‌های مریض 

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درباره‌ی ثواب ناله‌ی انسان مؤمنی که دچار بیماری شده است می‌فرمایند:

بی تردید، هنگامی که مومنی یک بار تب کند، گناهانش مانند برگ درخت از او می‌ریزند و اگر در بستر خود ناله کند، ناله او تسبیح و فریاد او »لا اله الا الله» و غلطیدن او در بستر مانند شمشیر زدن در راه خداست و اگر در میان برادران و یارانش خداوند را عبادت کند، آمرزیده می‌شود، و خوشا به حال او اگر توبه کند و بدا به حال او اگر توبه‌اش را بشکند... [5]

 :: صبر بر بیماری

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که ایشان فرمودند:

هر کس یک شب بیمار شود و آن را به نیکى بپذیرد و سپاسش را در درگاه خدا به جا آورد کفّاره شصت سال او باشد.

از ایشان سؤال شد که معناى به نیکى پذیرفتن بیمارى چیست؟ فرمودند: بر رنج آن شکیبایى ورزد.[6]

  پی‌نوشت:

[1]. اصول کافی، ج3، 376.  [2]. فروع کافی، ج3، ص113    [3]. ثواب الاعمال، ص414

[4]. فروع کافی، ج3، ص115. [5]. وسایل الشیعه، ج1، ص623.

[6]. ترجمه ثواب الاعمال، ص443.

به نقل از مجله شیعه (وبلاگی در مورد آموزه های اسلام)




نظر شما
      
<      1   2   3   4   5   >>   >