لبنیات:

تمام مواد کارخانه ای خصوصا لبنیات پاستوریزه کارخانه ای ممنوع است.
چرا؟ 1-در ظروف استیل ساخته و تولید میشود.
2-تمام لبنیات را با شیرخشک ارزان چینی میزنند.75الی 80درصد .
3- لبنیات امروز تا 70درصد بازیافتی است. لبنیاتی که با تولید عظیم همراه است مقداری که در مغازه میماند و تاریخ گذشته است باز به شرکت مرجوع میشود وهمه را در دیگ میریزند و مواد اضافه میکنند تا کپک آن از بین برود. آب آن را ترشک کشک و... درست میکنند و مابقی مایع میزنند دوباره شیر و لبنیات میکنند.
شیرگاو را بخرید و لبنیات را در خانه تولید کنید.
>> زمان لبنیات خوردن شب است نه ظهر.
کره طبیعی فقط جایگاه خوردنش صبح است.

 -استفاده از کره هایی که با شیر گاو تهیه می شوند باعث پایین آمدن چربی می شوند  .
- شیر گاوی که پوستش زرد است بهاری است. و مصرف شیر گاوهای سیاه و سفید زیاد خوب نیست.
- میوه شیر را فاسد می کند و معده را هلاک، نباید با شیر خورده شودمانند  شیرموز، شیرخرما
- بهترین چیزی که می توان آن را با شیر مصرف کرد عسل است.

و اما خواص لبنیات طبیعی:

الف – ماست

طبیعت یا مزاج ماست سرد و تر است و هرچه ترش تر باشد، سردی و تری آن بیشتر می شود. به همین دلیل مصرف آن برای افراد داراری مزاج عمومی سرد یا سوء مزاج سرد معده مشکلاتی ایجاد می کند. از جمله نفخ شکم، ضعف و بی حالی و تشدید حالت سردی و تری در بدن.  برخلاف ظاهرش براساس تقسیم بندی طب سنتی، لطیف و زود هضم نیست و اگر خوب هضم نشود تولید خلط خام کرده و باعث بروز گرفتگی در منافذ و مجاری کوچک بدن می شود. به همین علت دیر هضم بودن است که همزمان با گوشت نباید مصرف شود چون گوشت و ماست هرکدام به تنهایی هم هضم مشکلی دارند. مصرف همزمان ماست و گوشت برای همه بخصوص مبتلایان به دردهای مفصلی مضر است و باعث تشدید درد آنها می شود. در روایت هم خوردن انواع لبنیات از جمله ماست با ماهی نهی شده است. امروزه بیشتر ماست درکنار غذاهای اصلی خورده می شود اما بهتر است برای پرهیز از ناسازگاری های غذایی، آن را به عنوان میان وعده مصرف کرد. همچنین در تبهای عفونی هم مصرف ماست مضر است.

از عارضه ها و ضررهای آن که بگذریم ماست خواص و فواید زیادی دارد. ازجمله؛

به سبب ترشی موجود در ماست غذا از معده با سرعت بیشتری خارج می شود و به همین دلیل عبور غذا در روده تسهیل می شود. وقتی معده و روده از مواد خوراکی خالی شونتد زمینه انتقال حس گرسنگی و اشتها به خوردن فراهم می شود. در ماست مواد تحریک کننده اشتها وجود دارند. خاصیت اشتها آوری ماست بخصوص در کم اشتهایی ناشی از سوء مزاج گرم و خشک اثر می کند.

ماست با افزایش رطوبت در بدن و اندامها زمینه افزایش ححجم را فراهم می کند. این خاصیت در افراد لاغر با مزاج گرم و خشک بیشتر و سریعتر ظاهر می شود.

یبوست شکم از دیدگاه طب سنتی علل مختلفی دارد که یکی از آنها غلبه خشکی بر روده هاست. که ماست در رفع این نوع یبوست مؤثر است. در این حالت اگر شب قبل از خواب 200 گرم ماست با 2 قاشق شکر مخلوط و خورده شود، ملین است.

اگر لایه چربی جمع شده بالای ماست را بر سر بمالید، مرطوب کننده مغز و خواب آور است.

مصلح ماست مربای زنجبیل است و برای رفع عوارض آن می توانید از مربای زنجبیل استفاده کنید.

یک نکته بسیار مهم اینکه برای رفع سردی ماست هیچگاه فلفل به آن اضافه نکنید چون ترکیب حاصل از آنها به دلایلی که توضیح آن کمی پیچیده است برای بدن مضر است.

ب – دوغ

و اما دوغ هم که از ماست درست می شود در طبع و مزاج مانند ماست است. مانند ماست تسکین دهنده تشنگی، افازیش دهنده میل جنسی و چاق کننده است. جوشش خون و حرارت معده و جگر را تسکین می دهد. در مبتلایان به سوء مزاج سرد معده باعث سرگیجه و ضعف می شود. مصلح آن غذاهای فلفلدار است.

اگر دوغ را با برنج و آردجوی بوداده بپزید بهترین غذا برای مبتلایان به اسهال گرم است و چاق کننده هم هست. ( بروز در فصل گرما، زردی و سوزانندگی مدفوع، خشکی و تلخی دهان، زردی چهره، حرارت بدن و … برخی از نشانه های اسهال گرم هستند)

>باتشکر؛ حکیم مهدی