حزیران

اولین ماه تابستان رومی , 30 روز است که تقریبا از 24 خرداد شروع  تا 22 تیر ادامه دارد.  

در این ماه تسلط بلغم و خون به بدن کم می شود , و زمان غلبه صفرا می رسد و زیاد می شود. در این ماه از تلاش خسته کننده و کارهای فراوان طاقت فرسا    و از افراط در خوردن گوشت چرب خودداری شود. و همچنین از بوییدن مشک و عنبر که دماغ را خشک می‌کنند باید پرهیز کرد چون در حزیران هوا خشک و گرم است و مایعات بدن تبخیر شده  و چه بسا بابوییدن مشک و عنبر آدمی را به سردرد و زکام خشک و درد چشم مبتلا می کند. و آنچه سودمند است خوردن سبزی‌های با طبع خنک مثل کاسنی و خرفه بهمراه ساقه ی آن  است و نیز خوردن خیار, خیارچه  و شیرخشت و میوه­ های آبدار تازه مثل هندوانه و زردآلو و آلوچه و امثال آنها مفید است و خوردن غذاهای ترش به جهت دفع عفونت هوا نافع است و از گوشت­ها گوشت بز نر یک ساله و بزغاله  و از پرندگان مرغ خانگی و طیهو و درّاج  (1) خوبند. و خوردن شیر  و لبنیات تازه و ماهی تازه نیز توصیه می شود. نکته مهمی که قابل ذکر است بهترین روز حجامت در طول سال, ماه حزیران اولویت دارند امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم. 

 

تموز 

دومین ماه تابستان , 31 روز است که تقریبا از 23 تیر شروع تا 22 مرداد ادامه دارد.

در این ماه  هوا در اوج حرارت و گرماست و آب‌ها بیشتر تبخیر و کم می‌شوند، بنابراین آب سرد را بصورت ناشتا یکمرتبه (2) بنوشید و غذاهای خنک بخورید؛ دیگر آنکه شراب زبیبی حلال را در آب حل نما‌یید وسپس بنوشید. غذاهای زودهضم و سبک را چنانچه در مورد حزیران ذکر شد استعمال نما‌یید و از بوییدنی ها و گیاهان خوش بوی سرد و تر استفاده کنید.

 

آب

سومین ماه تابستان , 31 روز است که تقریبا از 23 مرداد تا 23 شهریور ادامه دارد.

در این ماه  بادهای مسموم  و زهردار و بادهای جنوبی می‌وزد و زکام  و سرماخوردگی در شب‌ها بزیاد می شود. پس مزاج را با سرد و تر کردن مزاج اصلاح نما‌یید و دراین ماه خوردن شیر جوشیده و ماست و دوغ چکیده نافع است و از جماع و خوردن مسهل اجتناب نما‌یید و ورزشها  و کارهای سخت و پرزحمت را کم کنید و از بوییدنی ها و گیاهان خوش بوی سرد وخنک استفاده کنید.

 

 

 

 

---------- توضیح پاورقی---

1-طیهو یا تیهو : از دسته کبک هاست لکن از کبک کمی کوچکترند. / دراج از تیره ماکیان جزو راسته کبکها ,جثه اش از کبک کمی فربه تر است.

2-آب سرد ناشتا عکس العملش ایجاد حرارت بیشتر در معده و انعکاس حرارت فوق العاده معده سرد شدن ظاهر بدن است.