بر اساس روایات و نیز علم نجوم و اخترشناسی ؛ خواندن عقد ازدواج ،مسافرت ،اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه) ،افتتاح کار و کسب و تجارت ،حجامت ،تعیین و تغییر نام ، گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی در روزهای نحس و قمر در عقرب هم از نظر علماء دینی و هم از نظر منجّمین توصیه نمیگردد بلکه علما فتوی به کراهت اعمال بالا در ایام قمر در عقرب داده اند .
از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود که علم نجوم ، علمی الهی است که توسط فرشتگان و انبیاء(علیهم السلام) به بشر تعلیم داده شده است ؛ ولی کسانی که به آن احاطه داشته باشند اندک هستند ، در برخی روایات تصریح شده که علم نجوم را جز دو خاندان به درستی نمی دانند ، خاندانی در هند و خاندانی در عرب ؛ گویا مراد از خاندان عرب ، اهل بیت (علیهم السلام) هستند ، در روایات زیادی از ترتیب اثر دادن به گفته های منجّمین نهی شده ؛ ولی نه از آن جهت که این علم نادرست است بلکه از آن جهت که اوّلاً اکثر مدّعیان علم نجوم به خاطر پیچیدگی فراوان آن ، در محاسبات خود دچار اشتباه می شوند و ثانیاً در گذشته در قضیه دعای حضرت داود (علیه السلام) در توقف خورشید و نیز جریان ردّ الشمس ، حساب نجوم در هم شده ؛ لذا محاسبات منجمین فعلی همه بر ظنّ و گمان است و از روایات بر می آید که علم نجوم واقعیّت دارد ولی پیچیدگی آن فراتر از آن است که افراد عادی بتوانند به طور کامل از آن مطّلع گردند ، لذا خطا در این وادی به مراتب بیشتر از صواب است.
قمر در عقرب چیست و چه اعمالی در ایام قمر در عقرب منع شده است ؟
قمر در عقرب به این معنا است که برای ساکنین زمین ، کره ماه برابر صورت فلکى عقرب واقع شده است ، ماه (قمر) در طول یک سال قمری ، که حدود ۲۹٫۵ روز است ، یکبار به طور کامل دور زمین می چرخد! که به دوازده قسمت تقسیم شده و برج هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده ؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی .
قمر در عقرب حدود دو و نیم روز ( ۶۰ ساعت )می باشد ، اما با توجه به اینکه در روایات عبارت “قمر در عقرب” آمده و مشخص نشده که آیا منظور قمر در صورت فلکی عقرب است یا این که قمر در برج عقرب است؟ لذا بهتر است مراعات احتیاط گردد و دو روز به آن افزود و جمعاً چهار روز و نیم محاسبه کرد ، البته روزهای قمر در عقرب در هر سال متفاوت است و باید هر سال محاسبه شوند .
بر اساس روایات و نیز علم نجوم و اخترشناسی ؛
خواندن عقد ازدواج
مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
افتتاح کار و کسب و تجارت
حجامت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم
و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی
در روزهای نحس و قمر در عقرب هم از نظر علماء دینی و هم از نظر منجّمین توصیه نمیگردد بلکه علما فتوی به کراهت اعمال بالا در ایام قمر در عقرب داده اند .
در روایتی امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «هر کس در هنگامی که قمر در عقرب باشد مسافرت یا ازدواج نماید ، خیری نمی بیند»[1]
هر چند حرکات و صور فلکی و اجرام آسمانی بر زندگی بشر تاثیرات فراوانی دارد لکن از آموزه های اسلامی استفاده می شود که نباید به این امور بیش از حدّ مجاز اعتنا کرده و کل برنامه های زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نمود اما به هر صورت احتیاط ، شرط عقل و نیز شرع است . به عنوان نمونه در چندین روایت ذیل ، ائمه به این موضوع اشاره کرده اند.
شخصی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: «من به گونه ای در نجوم غرق شده ام که هر گاه بخواهم کاری انجام دهم، آن را با اطلاعات نجومی خود می سنجم، اگر برای آن طالع شر و نحسی دیدم آن را انجام نمی دهم و هر گاه طالع خیر و خوبی برای آن دیدم، شروع به اقدام می کنم. امام فرمود: آیا به آن چه به دست آورده ای اعتقاد داشته و بر طبق آن عمل می کنی؟ عرض کرد: بله، امام فرمود: همه کتاب هایت (کتاب های نجومی) را نابود کن و به این علم عمل نکن».[2]
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند : هر کس برخدا توکل کند و هیچ گاه ملاحظه سعادت و نحوست روزها را ننماید خداوند او را یاری خواهد نمود و عهده دار او خواهد شد به ویژه اینکه صدقه نیز بپردازد زیرا صدقه نحوست را از بین میبرد.
البته این مطلب را هم نباید نادیده گرفت که به اعتراف خود منجمین، این گونه برداشت های غیر مادی و حکم های غیبی از حالات نجوم و ستارگان، دقیق و قطعی نیست و فقط مجرد ظن و احتمال است.[3]
اما بعد از آن که اسلام، مسلمانان را از افتادن در خرافات باز داشت، در برخی از موارد به اموری اشاره کرده است که نوعی اعتراف به دخالت اجرام آسمانی در برخی از امور زندگی انسان ها است (البته این دخالتها اموری خارق العاده و غیر طبیعی نیستند بلکه نا شناخته و ناملموسند که به نظر برخی روشنفکر مآبها شاید خرافات باشد که انشاء الله در پستهای آینده در مورد این موضوع بیشتر بحث خواهد شد!) ، البته روشن است که در این گونه امور فقط باید به مقداری که شرع بیان کرده است، اکتفا شود ، مانند ایام قمر در عقرب و ماه صفر.
نتیجه :
بنابراین با توجه به مطالبی که ذکر شد می توان چنین نتیجه گرفت که موضوع قمر در عقرب امری است حقیقی و واقعی ؛ و تاثیرات آن در زندگی بشر قطعی و مسلم است چنانکه علمای دینی بر طبق آن فتوا نیز داده اند و بهتر این است که در این ایام از کارهای مهمی که در صدر کلام ذکر شد پرهیز شود لکن صدقه و خواندن آیة الکرسی در دفع نحوست این ایام بسیار مفید می باشد .
عقد دائم و موقت، انجام مسافرت،اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)، افتتاح کار و کسب، تعیین و تغییر نام و گذاشتن سنگ بنا و کلا انجام هر یک از کارهای اساسی در روزهای نحس و قمر در عقرب (حدود 4.5 روز در ماه) هم از نظر دینی و هم از نظر منجمین، توصیه نمیشود!
رسول اکرم صلوات الله و سلامه علیه فرمودند :
هر کس برخدا توکل کند و هیچ گاه ملاحظه سعادت و نحوست روزها را ننماید خداوند او را یاری خواهد نمود و عهده دار او خواهد شد به ویژه اینکه صدقه نیز بپردازد زیرا صدقه نحوست را از بین میبرد.
روزهای قمر در عقرب در هر سال متفاوت است و باید هر سال محاسبه شوند
روزهای نحس در هر سال
از امام صادق علیه السلام منقول است :
در سال دوازده روز نحس است ، از شروع به کارها پرهیز شود.
ماه محرم روز بیست و دوم
ماه صفر روز دهم
ماه ربیع الاول روز چهارم
ماه ربیع الثانى روز بیست و هشتم
ماه جمادى الاول روز بیست و هشتم
ماه جمادى الثانى روز دوازدهم
ماه رجب المرجب روز بیست و ششم
ماه شعبان المعظم روز دوازدهم
ماه مبارک رمضان روز بیست و چهارم
ماه شوال روز دوم
ماه ذوالقعده روز بیست و هشتم
ماه ذوالحجه روز هشتم
بطور کلی روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه و پنجشنبه روزهای سعد تر است و روزهای شنبه و سه شنبه هم نحس تر است!
روزهای نحس در ماه قمری
22 محرم-11 صفر- 4 ربیع الاول-28 ربیع الثانی-28 جمادی الاول-12 جمادی الثانی
26 رجب-12 شعبان-24 رمضان- 2 شوال-28 ذیقعده-8 ذیحجه
روز اول و آخر و 7 و 21 ماه عربی-
12 روز قبل و بعد از کسوف- 7 روز قبل و بعد از خسوف
روزهای زیر هم در ماه قمری نحس است
3-5- 13- 16-21- 24 - 25
دستوراتی از حضرت امام عسکری علیه السلام در باب دفع نحوست ساعات محذوره(نحس)
اگر در اوقات محذوره (نحس و قمر در عقرب) خواستی کاری را پیگیری کنی؛ پس قبل از دنبال آن کار رفتن، سوره هاى حمد و فلق و ناس و توحید، و نیز آیت الکرسی و سوره قدر و آیه (إن فی خلق السماوات و الأرض .. المیعاد) 190 تا 194 سوره آل عمران، (و بقیه آن تا آخر سوره را تلاوت کن)، و پس از اینها بگو:
اللّهمّ بِکَ یَصُولُ الصَّائِلُ، وَ بِقُدْرَتِکَ یَطُولُ الطَّائِلُ، وَ لاَ حَوْلَ لِکُلِّ ذِی حَوْلٍ إِلاَّ بِکَ، وَ لاَ قُوَّةٍ یَمْتَارُهَا ( یمتازها) ذُو قُوَّةٍ إِلاَّ مِنْکَ ( و لا قوّة بمثارها ذو القوّة الاّ منک)، أسئلک بصفوتک من خلقک و خیرتک من بَریّتک، محمّد (صلى الله علیه وآله) نبیّک، و عترته و سلالته؛ علیه و علیهم السّلام، صلّ علیه ( صلّ على محمّد) و علیهم، و اکفنی شرّ هذا الیوم و ضَرَرَه ( ضرّه)، و ارزقنی خیره و یُمْنه و برکاته، و اقض لی فی متصرفاتی ( منصرفی) بحسن العاقبة ( العافیة) و بلوغ المحبة و الظّفر بالأُمنیّة، و کفایة الطّاغیة الغویّة ( القویّة- المغویة) و کلّ ذی قدرة لی على أذیّة، حتى أکون فی جُنّة و عصمة و نعمة؛ من کلّ بلاء و نقمة، و أبدلنی فیه من المخاوف أمنا، و من العوائق فیه یُسرا ( برّاً)، حتّى لا یصُدَّنی صادّ عن المراد؛ و لا یحلَّ بی طارق من أذى العباد، إنّک على کلّ شیء قدیر، و الأمور إلیک تصیر، یا من لیس کمثله شیء، و هو السّمیع البصیر.
اگر در یکی از روزهاى محذور انسان مضطرّ به پیکَیری برخی از امور گردید؛ پس از هر نماز فریضه این چنین خداى را بخواند تا از آفت آن هنگام محفوظ بماند
بسم الله الرحمن الرحیم
لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الاّ بِاللهِ اُفرِّجُ بِها کُلِّ کُربَةِ لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اُحِلُّ بِها کُلِّ عُقدَةِ، لا حَولَ و لا قُوَّةَ الاّ بِالله اَجلو بها کلّ ظلمة، لا حول و لا قُوَّةَ اِلاّ بِالله؛ اَفتَحُ بِها کُلِّ باب، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَعینُ بِها عَلى کُلِّ شِدَّةِ و مُصیبَةِ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَعینُ بِها عَلى کُلِّ اَمرِ یَنزُلُ بی، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَعتَصِمُ بِها مِن کُلِّ مَحذُور اَحاذِرهُ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَوجِبُ بِها العَفوِ و العافِیَةِ و الرِّضا مِن الله، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله تَفرَّقَ اَعداءَ الله و غَلَبَتْ حُجَّةُ الله و بَقِیَ وَجهُ الله لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اللّهمَّ رَبَّ الاَرواحِ الفانِیَة و رَبِّ الاَجسادِ البالِیَة، و رَبِّ الشُّعُورِ المُتِمَعِّطَة و رَبِّ الجُلُودِ المُمَزَّقَة و رَبَّ العِظامِ النَّخِرَة، و رَبَّ السّاعَةِ القائِمَة، اَسئَلُکَ یا رَبِّ اَن تُصَلِّیَ عَلى محمّد و آل محمد و أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین و (حاجت بخواهد) بِخَفیِّ لُطفِکَ یا ذاالجَلالَ و الاِکرام، آمین آمین یا ربّ العالمین.
جهت اطلاع از نحوه محاسبه قمر در عقرب به این لینک مراجعه نمایید
برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir
و سایت استاد فیروزی و...